Over onze samenwerking met lokale omroepen uit de regio

Over onze samenwerking met lokale omroepen uit de regio

Eerder deze maand verstuurde de Tilburgse wethouder Marcella Hendrickx een raadsbrief waarin zij zich negatief uitlaat over de samenwerking die wij hebben met Omroep Goirle en VLOHradio. Vandaag schrijft Omroep Brabant op zijn website een bericht dat naar de brief refereert. Hieronder onze reactie, namens bestuur en hoofdredactie van Kermis FM.

Kermis FM is een club vrijwilligers die in 2009 is begonnen met het maken van live radio op de Tilburgse Kermis, een van de grootste evenementen van het land. Daar is later online en televisie bijgekomen. Kermis FM is een stichting en maakt geen winst. Alle medewerkers zijn vrijwilligers en komen naar Tilburg om ervaring op te doen of om een leuke tijd te hebben. Samen zorgen we ervoor dat het grootste evenement van de regio live te volgen is op een manier die uniek is voor een evenementenomroep en waar we veel waardering voor krijgen.

Kermis FM is geen commerciële organisatie. Wij brengen jaarlijks 250 mediamakers die vaak nog aan het begin van hun carrière staan naar Tilburg, aangevuld met mensen die bij regionale en landelijke media werken en het leuk vinden hun expertise hier belangeloos in te zetten.

Kermis FM heeft partners: partijen die vaak voor kostprijs of minder, materiaal of diensten ter beschikking stellen om onze uitzendingen mee te maken. Daarnaast is er een bijdrage van de gemeente Tilburg en Citymarketing Tilburg, omdat wij Tilburg landelijk uitdragen maar ook voor de regio zelf het evenement een extra beleving geven.

Om überhaupt uit te mogen zenden heeft Kermis FM een eigen toestemming van het Commissariaat voor de Media. Omdat de wet maar twee smaken omroepen kent – publiek of commercieel – is Kermis FM commercieel, want er kan maar één publieke omroep zijn in Tilburg. Dat is Omroep Tilburg al. Maar een winstoogmerk of betaald personeel heeft Kermis FM niet. Al onze inkomsten worden gebruikt om de Tilburgse kermis bij de mensen thuis te brengen.

Met Omroep Tilburg hebben we een aantal jaar samengewerkt. Wij hadden een extra plek om de uitzendingen neer te zetten en Omroep Tilburg had gratis live beeld vanaf de kermis, de hele dag. Medewerkers van Omroep Tilburg deden mee aan Kermis FM. Zo is Kermis TV (of Kermis Laat) jarenlang te zien geweest op en gefaciliteerd door Kermis FM.

Vorig jaar kwam de boodschap vanuit Omroep Tilburg dat een samenwerking niet mocht om reclameregels. Het Commissariaat gaf toen al aan dat een samenwerking wel degelijk mag, maar dat je je aan de regels moet houden. Waarom de samenwerking na jaren van samenwerking ineens als een probleem werd ervaren, is niet duidelijk.

Toen vonden de Lokale Omroep Goirle en Kermis FM elkaar; twee enthousiaste partijen die tot op de dag van vandaag een fijne samenwerking hebben en in goed overleg zijn om het allemaal zo goed mogelijk te laten verlopen. Hierdoor kunnen alle Tilburgers en Goirlenaren alsnog de kermisuitzendingen volgen op tv. Sinds dit jaar is er ook eenzelfde samenwerking met de lokale omroep van Hilvarenbeek, op de radio.

Bij het Commissariaat kwamen vervolgens anonieme klachten binnen dat er hier niet volgens de wet gehandeld wordt. Het gevolg was dat het Commissariaat Omroep Goirle attendeerde om wel de regels te volgen. De NPO, waarmee we vorig jaar Roze Maandag een landelijk podium gaven, kreeg een waarschuwing, omdat er een biermerk in beeld zou zijn geweest. Dit is overigens een partij waarmee geen sponsorrelatie is. Op een evenement zijn er nu eenmaal wel eens logo’s te zien.

We doen als Kermis FM zoals altijd een uiterste inspanning om vermijdbare commerciële uitingen te voorkomen. De lokale omroepen zenden geen reclames of sponsorboodschappen van Kermis FM uit. Feit is dat we de geest van de wet niet overtreden. Er zijn geen commerciële belangen betrokken bij het maken van Kermis FM, slechts het streven om de Tilburgse kermis voor zo veel mogelijk mensen toegankelijk te maken.

Onze samenwerking is een in Nederland unieke situatie. Hierover hebben wij en onze partners advies ingewonnen bij het Commissariaat voor de Media. Het Commissariaat hanteert helaas het beleid dat het nooit programma’s vooraf toestemming verleent. Het kan alleen achteraf oordelen. Als er aanwijzingen komen over vermijdbare commerciële uitgingen, dan leren wij daarvan. Met al deze inspanningen die we doen om commerciële uitingen te voorkomen zijn wij ervan overtuigd dat er geen regels overtreden worden en dat onze partners geen risico lopen.