Zo houdt de gemeente de kermis veilig
Je merkt er misschien niks van, maar om de kermis veilig te houden werken er dagelijks tientallen mensen voor en achter de schermen. Er staan ruim 200 kramen en attracties op het kermislint. Veiligheid is daarom van groot belang, maar hoe kan dit worden gewaarborgd? Wij doken samen met de gemeente Tilburg in dit complexe onderwerp.
De voorbereidingen voor de Tilburgse Kermis beginnen volgens de gemeente al ver voordat de kermis in de stad verschijnt. “Die zijn eigenlijk al direct na de kermis”, vertelt een woordvoerder. “Dit doen we met de brandweer, de veiligheidsregio en de politie. Zij helpen ons daarbij en adviseren ons over de opstelling, maar ook over andere veiligheidsscenario's. Vanaf dat moment zijn we continu bezig.”
Speciaal centrum voor de kermis
De gemeente en de hulpdiensten werken dichtbij de kermis. “We werken hier op het stadhuis, in het kermiscoördinatiecentrum. We bekijken hier alle camerabeelden. Je kunt je voorstellen dat met zoveel attracties we hier en daar wel moeten bijschaven. Sommige camera's worden wat hoger geplaatst of juist wat lager. En op andere plekken plaatsen we een extra camera, omdat we daar normaal geen zicht hebben. Daardoor hebben we goed zicht op het kermisgebied.”
Passen en meten
De veiligheidsoverwegingen beginnen al bij het toewijzen van de plekken voor de attracties. “Een van de belangrijke thema's is natuurlijk bereikbaarheid”, zegt de gemeente. “We hebben een gigantische kermis, 4,5 kilometer lang, midden in de binnenstad. Niet iedereen zal er meteen aan denken, maar de kermis is continu bereikbaar voor alle hulpdiensten. Dat betekent dat er een calamiteitenroute ligt over de gehele kermis, waardoor de binnenstad, maar ook de evenementen in de binnenstad bereikbaar zijn voor de brandweer en de ambulance.”
Ook kijkt de gemeente goed naar het crowdmanagement. “Dat is natuurlijk een heel belangrijk aandachtspunt tijdens de kermis”, vertelt ze. “En vooraf kan je daar al enkele maatregelen voor treffen in de opstelling. Dat betekent met name dat we gewoon altijd proberen ervoor te zorgen dat we een ruime opstelling houden met een goede loop op bepaalde drukke punten. Door het plaatsen van de attracties, ontstaat er een natuurlijke loop.” En natuurlijk is dat passen en meten. Al is het maar om te voorkomen dat de booster tegen de Katterug opbotst.
Veilige indeling
Ook wordt er rekening gehouden met brandveiligheid. “Tegenwoordig worden brandveiligheidseisen steeds strenger. Dan moet je denken aan afstanden van brandcompartimenten. Volgens de woordvoering kan een brandcompartiment theoretisch gezien afbranden zonder een ander deel mee te nemen in die brand. “Eén kraam is geen compartiment, maar dat bestaat uit een aantal duizend vierkante meters. Theoretisch heb je dan minder kans op overslag naar de gehele kermis, waardoor je de impact beperkt tot een kleinere locatie.”
Meldkamer
Het coördinatiecentrum staat nauw in contact met de meldkamer waar alle 112-meldingen binnenkomen. “Alle meldingen komen hier direct bij ons als gemeente, maar ook bij de politie binnen. Dat betekent ook dat wij korte lijntjes hebben. Zo hadden we gisteren bijvoorbeeld een brandmelding in een bovenwoning op de Heuvelstraat. Niet op het kermislint, maar wel vlakbij. Dan zie je hoe snel daar de beveiliging en politie ter plaatse waren om een eerste beeld te krijgen. Dit zorgt ervoor dat wij ook de brandweer kunnen helpen bij zulke meldingen. Dat maakt het een enorm goede samenwerking die de veiligheid ten goede komt.”
Attractiepapieren
Hoe zit het dan met de veiligheid bijvoorbeeld van attracties zelf? “Dat ligt specifiek bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)”, vertelt de gemeente. Hier houden zij zich niet dagelijks mee bezig. “Alle attracties hebben een soort APK-keuring. Het kermisteam zorgt ervoor dat er alleen maar goedgekeurde attracties op het terrein staan. Het is aan de NVWA om daar ook inspecties op te doen.”
Naast het feit dat de NVWA dit controleert monitort de gemeente de kermis wel. “Uiteraard zijn wij natuurlijk als organisatie scherp op bepaalde gebeurtenissen die vaker voorkomen dan wij normaal zouden vinden. Dan gaan we daar wel over in gesprek met de exploitant of met de NVWA. Deze instantie kan dan ter plekke komen om te beoordelen. Die kan bijvoorbeeld een attractie verzegelen.”
In het geval van een ongeval of groot defect kan de attractie opnieuw gekeurd moeten worden. “Mocht er iets hersteld worden, dan moet de keuringsinstantie TÜV het keuren. We hebben natuurlijk wel eens een attractie die in storing valt. Dan mag een exploitant dat zelf oplossen. Er is altijd contact met het kermisteam.”
Melding maken
Als je als bezoeker wat meemaakt op de kermis wat te maken heeft met veiligheid, kun je daarvan een melding maken bij de gemeente. “Dus als je iets overkomt op de kermis of je hebt ergens twijfels over, dan kan je bij ons terecht.”
Ook is de gemeente in verschillende vormen zichtbaar aanwezig op de kermis. “We zijn herkenbaar aan de oortjes bijvoorbeeld. We hebben EHBO-posten, beveiliging en BOA's, dus wij zijn altijd aanspreekbaar. Letterlijk op straat.”
De meldingen aan de gemeente komen via het klantcontactcentrum bij het kermisteam terecht. “Wij zorgen dan voor een goede reactie en kunnen dan ook kijken wat we kunnen doen om dingen te verbeteren.”
Eigen verantwoordelijkheid
De gemeente steekt veel moeite in de veiligheid, maar daar zit volgens de woordvoerder ook een grens aan. Dat zit hem in het gedrag van de bezoekers: “Hou je aan de regels zoals die bij de exploitanten zijn neergezet. Wij kunnen tot een bepaald niveau echt met je veiligheid bezig zijn, maar je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid als bezoeker op de kermis.”