Freefall Extreme: Hoe krijgt 'ie 'm nou omhoog?
Een van de blikvangers op de Tilburgse Kermis dit jaar is de Freefall Extreme. De 85 meter hoge toren op de Heuvel prijkt als hoogste attractie boven de stad uit. Het is een gevaarte dat je niet zomaar even de lucht in krijgt. Vandaag een lesje kermiskunde: hoe krijg je zo'n enorme paal de lucht in?
De hoogste transportabele vrije valtoren van fabrikant Funtime uit Oostenrijk staat dit jaar voor het eerst op de Tilburgse Kermis. "Dat is een eindje rijden", grapt exploitant Boos. Volgens hem is dit de enige met kantelende stoeltjes. "Zodra de gondel boven komt, kantelen de stoeltjes naar voren. We zeggen nooit dat dit gaat gebeuren, dat houdt het spannend."
Schuif- en schroefwerk
De opbouw van de pas één jaar oude toren is eenvoudiger dan gedacht. "Bijzonder aan dit apparaat is dat je hem zonder hele hoge telescoopkraan kan opbouwen", vertelt Boos. "Het basisgedeelte ligt op een transportwagen. Dat klapt uit naar boven, zodat het rechtop komt te staan. Onder de wagen zitten vier hele grote poten voor de stevigheid. Elke keer wordt er een gedeelte tussen de toren geplaatst met een kleine kraan, waarna de toren stukje voor stukje omhoog schuift."
De opbouw van de attractie neemt ongeveer een dag in beslag. "Als het snel moet, kunnen we de toren opbouwen in zestien uur. Dat doen we dan met acht man", vertelt Boos. "De attractie bestaat uit zes vrachtwagens, dus je bent wel eventjes bezig."
Geen schiettoren
Deze toren is anders dan een schiettoren. Bij deze toren wordt je omhoog gehesen en losgelaten. "Dit is een pure vrije val die niet wordt afgeremd gedurende de rit", vertelt Boos. "De stoelen worden omhoog getakeld aan een lier. Die zit bevestigd in de middenbouw van de attractie. Op zijn hoogste snelheid word je met 1,5 meter per seconde omhooggetrokken. Dat begint heel rustig, maar uiteindelijk eindig je dus op 85 meter."
De toren wordt afgeremd door remvinnen die aan de zijkant zitten van het onderste gedeelte van de toren. "Deze permanente magneetremmen brengen de gondel tot stilstand", gaat Boos verder. "Voor de rit is het niet nodig om de de gondel te wegen. Wat je merkt is dat de gondel eerder tot stilstand komt als hij lichter is beladen. Als er meer mensen in zitten valt hij net ietsje verder. Hij komt met een rotgang naar beneden, dus ongeacht het ladingsgewicht zal de rit altijd hetzelfde zijn en op tijd tot stilstand komen."
Senstatie
"Het is een geweldig apparaat", glundert Boos. "Het is leuk om mensen te vermaken. De een is verrast en de ander beleeft plezier. Je ziet de grootste mannen eruit komen met de angst in hun ogen en de kleinste kinderen zie je genieten van de sensatie." Boos heeft een tip voor iedereen die twijfelt: "Probeer het gewoon een keer uit. Je zal het nooit vergeten."